tisdag 18 januari 2011

Ponnyakuten

Jag har kollat på de två program som finns att se i den här säsongen av ponnyakuten. Är det inte helt bedrövligt att de där knattarna inte kan hitta en vettig hästmänniska i sin närhet som kan se att de har enorma problem med hanteringen och hjälpa dem att gå tillbaka till normal hästhantering? Ska man behöva nån kändis som uppenbarligen lärt sig hantera hästar på riktigt för det? Jag råkar veta att det finns horsemanshipinstruktörer lite här och var i detta avlånga land och de kan garanterat vara till hjälp om man bara söker upp dem! Anledningen till att en häst krånglar är att den inte kan kommunicera med sina människor och det beror på att de inte lyssnar. När tappade en så stor del av hästfolket sin förmåga att kommunicera med hästarna, att hantera dem på ett säkert och bra sätt så att både hästar och människor kan vara lugna och glada? Om din ponny inte går in i transporten beror det antagligen på att du aldrig lärt den att transporten är ofarlig och att den inte litar på dig.

När jag skötte Spättan på Nytorp var hon större delen av tiden en riktig gris till ångvält. Hon gick över mig hela tiden, ville aldrig lyssna när man skulle stanna på gången osv. Jag försökte själv att träna lite horsemanship med henne. Jag är en absolut nybörjare med sånt och jag kan inte påstå att jag kom långt, men efter ett tag kunde jag faktiskt leda henne till hagen och släppa in henne där utan att bli översprungen. Det är faktiskt en självklarhet att man ska kunna göra det. Kan man inte det har man en bristande hantering. Hade hon levt idag och jag hade ägt henne hoppas jag verkligen att vi hade kommit längre än så.

Inga kommentarer: