tisdag 11 januari 2011

Balkongodling...

Allt tittande på program med inriktningen odla-laga-ät har fått mig att vilja (försöka) odla dessa gröna trevligheter på balkongen i sommar:

-potatis
Går tydligen att odla i hink och jag har en hink som bara längtar efter att bli odlad i.

-jordgubbar
Jag har själv sett bevis på att jordgubbar gör sig väldigt bra på balkong och egna gubbar är minst sagt mumsigt.

-blåbär
Finns ju att köpa i trädgårdshandels så jag ska höra mig för om möjligheterna till balkongodling.

-kryddväxter
Det säger ju sig själv. Måste ju vara enormt trevligt att ha egna kryddor som växer utanför fönstret.

Ja det är väl vad jag kommer på såhär på rak arm. Jag har nån slags förhoppning om att man ska kunna övervintra växterna så att åtminstone de fleråriga just blir fleråriga. Egentligen skulle jag vilja hallon, hassel och lite annat sånt också, men jag vet inte hur väl de skulle ta sig på balkong. Dessutom är det kanske smart att börja i lagom proportion. Har bara odlat lite i fönstret tidigare. Inte riktigt samma sak.

3 kommentarer:

Emma sa...

Potatis är jättelätt att odla. Det är bara att stoppa ner en halv potatis med grodd i jorden och se till att den får vatten och sol så växer den som bara den. Vi brukade göra så för att få färskpotatis till midsommar.

Gudrun sa...

Det ska jag prova!

ellinor sa...

åååh vad jag längtar till i sommar så jag kan odla på balkongen igen! förra året blev det helt fantastiskt bra, eftersom det ju var tropisk värme....