torsdag 21 oktober 2010

Nått att tänka på...

  • Eftersom jag inte ser varför det skulle behövas aluminium eller alkohol för att min kropp inte ska lukta illa så använder jag en deo utan sånt innehåll. Jag är själv inte känslig, men känner flera som är det. Känslig mot vanliga deodoranter och antiperspiranter som med sitt konstiga innehåll retar huden så illa att den reagerar med irritation. Själv använder jag rosenseriens deo, känner andra som har kristalldeosten.

  • Min hud blir mycket lätt torr nu under vintern, även på sommaren, men under vinterhalvåret är det mycket värre. Den blir torr av att tvålen jag använder torkar ut huden, den tvättar bort mer än smutsen, den tvättar bort allt. När vi flyttat och handtvålen vi nu har är slut så blir det till att skaffa en sls-fri handtvål och samma sak till duschen. Enklast är nog att köpa Indiskas olivtvål, men det är en hårdtvål och jag tror både jag och Tobbe föredrar rinnande slöstvål. Nått i den här stilen kanske det blir. Jag blir ju som sagt torr och har en hemmagjort salva som jag smörjer med. Sen har jag även en ekohudlotion från H&M som är över förväntan. Den har lite speciell lukt, men är dryg och fet som den ska vara!

  • När det gäller mitt hår är jag väl ganska van nu. Jag använder schampo, men ett som är utan sls och liknande otrevligheter. Jag undviker samma saker i schampo som i tvål och många gånger har min tvål och mitt schampo kunnat vara samma produkt (när jag tvättade håret med Natusan top-to-toe wash t ex, det är en barntvål som funkar på hela kroppen och har praktiskt pumpflaska). Just nu använder jag Bentley Organics schampo och balsam. Det funkar bra, kompletterar dessutom med Änglamark Sensibel balsam och Neutral balsam. Många gånger räcker det med att kolla efter miljömärkning och ekocertifikat för att hitta en snäll hårprodukt har jag märkt. De flesta märken jag brukar rekomendera (Urtekram, Bentley Organic, Faith in Nature) är eko. Kanske är det för att eko rimmar så illa med råoljeutvinning. Mitt hår behöver siliconer lika lite som det behöver bensin eller ren råolja.

Det är ju ett helt hav av produkter där ute och jag tycker det blir lite lättare att välja när man ställer lite krav på vad man köper. Vill jag ha produkter som är snäll mot huden utifrån de kriterier jag rabblat upp här så blir det en liten tårtbit av jättemarknaden kvar. På den tårtbiten är det väldigt mycket som är över min prisklass och helt plötsligt är det lättare att hitta bra grejer som man blir nöjd med. Nog för att det är bra med valmöjlighet, men när 95% av produkterna rent av kan skada min hy så ser jag inte varför jag ska ta med alla i beräkningen.

Inga kommentarer: