lördag 26 februari 2011

Helfabrikat, halvfabrikat och mat

Något jag inte visst fanns förrän för några dagar sen är havregrynsgröt i halvfabrikat. VA???? I min värld är det omöjligt, men tanken har fått sjukna in och halvfabrikatshavregrynsgröten har fått landa bredvid pannkaksmixen och färdiga köttbullar i mitt huvud. Jag är en nörd, jag föredrar att laga min mat själv (eller med hjälp av vänner) och är övertygad om att det är bättre för mig själv och min omvärld. Om jag inte hinner eller orkar så händer det att jag faller för färdiga köttbullar. Halv- och helfabrikat har blivit allmänt erkänt i Sverige som en bättre lösning än att slösa tid i köket och för många kan jag verkligen förstå att det blivit så. Hårt arbetande småbarnsföräldrar t ex har nog kort om tid och det är minst lika viktigt med vila som mat. Halvfabrikat kom ju till för att underlätta för kvinnorna, om jag förstått det rätt, men jag tror faktiskt inte att det blivit fallet.

I en utopi skulle alla ha tid, ork och kunskap för att laga maten själv. Idag finns istället många, många som köper färdiga, frysta, oftast ganska äckliga, maträtter istället för att laga större omgångar för att själv frysa in. Att man gör det ibland förstår jag, men att sätta det i system känns konstigt.

Det som känns intressantast i allt det här är att personer som lägger om sin kost till t ex LCHF i de flesta fall går från att köpa det där "enkla" till att laga allt själv från grunden i och med att LCHF knappast har samma omfattande halvfabrikatsmarknad som "vanlig" mat.

Nu har jag varit arbetslös, haft massor av tid och använt den till att komma igång med bakning av eget bröd, gjort egen buljong (kommer att räcka många månader till) och faktiskt inte köpt färdigköttbullar. Det har jag nog mest gjort för att jag tjänat på det ekonomiskt. Nu på tisdag börjar jag jobba och då får jag känna på hur det är för de flesta vanliga människor med matplanering, tid och ork. Jag har inte lust att börja äta förtjockningsmedel, smakförstärkare, färgämnen och ämnen för längre hållbarhet igen. Jag kommer att hålla länge nog ändå om jag bara äter mat istället. Det är en skrämmande tanke att alla de där ämnena för längre hållbarhet gör att vi faktiskt bryts ner långsammare än förr. Är det bra att ha i kroppen?

3 kommentarer:

ellinor sa...

Ja det är väldigt skönt att åka till maxi. Jag har lyxen att kunna samåka med mina föräldrar, annars hade det aldrig gått eftersom jag inte har bil...

Björn Axén sa...

Vi är ju släkt och jag förstår mig inte heller på halvfabrikat. Men å andra sidan gillar jag att laga mat och tycker det ofta är avslappnande. Även om det kan kännas som det tar mycket tid.

Du har helt rätt i att halvfabrikat inte är så nyttigt. De är för salta och för söta och antagligen har de dåliga råvaror.

Gudrun sa...

Ja det finns ju en anledning till att de tillsätter så mycket annat. Hade råvarorna varit bra hade det inte behövts.