torsdag 1 juli 2010

Krukväxtbebisar och lite språknazism

Vattnade krukväxterna innan frukost, en av dem får snart blommor! En annan blommar iofs för fullt, men de blommorna är lite mer diskreta, inte alienblommor direkt...

När jag läser bloggar fascineras jag över hur otroligt dåligt språk många av tjejerna som skriver har. Jag undrar om de talar lika illa för i såna fall tycker jag väldigt synd om dem. Hemskt många är dåliga på att skriva på svenska idag, det är särskrivningar jag snackar om... Jag har många gånger svårt att läsa en text där det är särskrivet mycket för eftersom jag då läser vad som står, inte vad de menat. Sen är det helt vidrigt med stavfel ibland också. Har man dyslexi så fine, då har man dispens för väldigt mycket, men jag känner dyslektiker som skriver betydligt bättre än många av "toppbloggarna". Som till exempel vet att ordet "medelmjölk" inte existerar i svenska språket. Skulle vilja påstå att många av de svenska ungdomarna idag är hemskt lata och ignoranta som inte lär sig att skriva på sitt eget språk. En invandrare som har svenska som andraspråk har jag förståelse för eftersom vårt språk är väldigt krångligt. Men har man växt upp i Sverige med en svensk familj och inte har dyslexi så är det ens eget fel att man låter som en komplett idiot för att man inte kan hantera det skrivna språket.

Inga kommentarer: