söndag 3 juni 2012

Slit och släng

Usch och fy! Jag såg just (dum som jag är) dokumentären "Glödlampskonspirationen" på svtplay. Den handlar om att de allra flesta produkter idag är gjorda för att gå sönder snabbt. De ska bara klara sig igenom garantitiden. Det är något jag hört förut och har erfarenhet från själv, en av mina mobiler funkade felfritt fram till en månad efter garantins slut då den tvärdog.

Jag tycker att "planerat åldrande" är fullkomligt förkastligt och människors besatthet i nya saker är skrämmande. Många gånger är jag inte bättre själv, men ibland är jag medveten och smart. Vårt hetshandlingssamhälle går ut på att vi ska köpa undermåligt utformade produkter, använda i ett halvår-år och sedan slänga för att de gått sönder och då köpa en ny lika kass vara. Det äcklar mig. Det är därför jag älskar när jag kan ärva saker från andra, saker som redan har många år på nacken och som otröttligt verkar tuffa på in i oändligheten.

I min drömvärld behöver jag bara köpa en köksmaskin eller dyl. en gång i mitt liv och kan sedan använda den tills jag inte vill ha maskinen alls längre. Så är inte verkligheten. Jag har tjatat på mina föräldrar om att de borde köpa en ny tvättmaskin, den de har är väl lika gammal som mig, men förstår att de inte gör det trots att den gamla har några egenheter för sig. Precis som pappa sagt flera gånger så finns det knappast någon på marknaden som håller i 24-25år som den här gjort. Snarare 4-5år. Tills garantin gått ut.

Inga kommentarer: