lördag 16 juni 2012

Ren tvätt luktar inte parfym

Bland det bästa jag vet är att nyduschad krypa ner i en renbäddad säng. Släta, nästan lite styva lakan som luktar solsken och vind. Precis som när jag var liten! Varken jag eller min mor tvättar nämligen med parfym. Rätt ofta hör jag att folk tycker om sköljmedel för att tvätten luktar så gott och blir så mjuk av det, då sitter jag som ett frågetecken. Rena kläder och textilier är ju inte mjuka och sladdriga, inte heller luktar de av stark parfym. Om de är på de viset känns de inte rena för mig! Mjuka, nästan kladdiga, som sköljmedeltvättade kläder känns är något jag förknippar med smutsiga kläder. Med tanke på hur produkten påverkar naturen och känsliga personer så är det att klassa som gift och kan inte anses ge ren tvätt, snarare tvärt om...

Tänk dessutom på alla barn som konstant utsätts för dessa starka dofter, inte konstigt att fler och fler får allergier. Sköljmedel är ett onödigt ont, en produkt som företagen försöker lura på oss. Jag har aldrig köpt det och kommer aldrig göra det.

Inga kommentarer: