torsdag 7 juni 2012

Inget tuggummi

För någon månad sen var det otänkbart för mig att inte ha tuggummi i väska. Jag brukade ta ett efter maten eller fikat. I samband med mitt nuvarande jobb fick jag gå på en föreläsning om kost och lärde mig då att sötningsmedel precis som socker ökar produktionen av insulin. Mina tuggummin innehöll såklart sötningsmedel och att trigga ett blodsockerfall precis efter maten kändes inte så smart så när de tuggummin jag hade tog slut köpte jag inga nya.

Jag visste inte att hjärnan inte kan skilja på sött socker och sött sötningsmedel, men så här i efterhand känns det logiskt. Hjärnan får signalen för sött och skickar signalen för mer insulin. Allt för att sockernivån i blodet ska vara jämn. Att dricka en lightläsk för att piggna till innebär alltså att man bara sänker ett redan lågt blodsocker... Jag håller mig till vanligt socker eller inget alls.

Inga kommentarer: