tisdag 19 juni 2012

När slipper vi giften i maten?

Jag äcklas av alla gifter. Det är gifter överallt numera. De förkläs i namn som flamskyddsmedel, bekämpningsmedel och konserveringsmedel, men när det kommer till kritan är de gifter och många av dem lagras i kroppen utan att vi vet om dess slutliga påverkan. Tänk bara på att ammande kvinnor inte rekommenderas gå snabbt i vikt då de fettlösliga gifterna då kan spridas till barnet via bröstmjölken. Ryser vid tanken!

Varför ska det ekologiska, naturliga ses som något annorlunda, som ett uttänkt val som är till för ett fåtal upplysta? Borde det inte vara tvärt om? De ekologiska produkterna som slogs om kunderna medan de gifttyngda låg ensamma i skymundan. Det talas om kundernas medvetna val, men informeras bristfälligt i vad man väljer mellan. Som Naturskyddsföreningen skriver här så håller sig odlarna under gränsvärdena, men lägger till fler gifter för att få resultat. Ingen forskning eller begränsning finns på giftblandningen.

Jag hoppas få leva i ett Sverige där vi sätter ner foten och säger NEJ och STOPP till gifter i mat, gifter i produkter vi använder på kroppen, gifter i kläder, ja gifter helt enkelt. Idag förbjuder vi när det är försent, när skadan är skedd, varför inte göra tvärt om? När vi sett att ämnet inte skadar själv, eller i den grupp där det kommer verka så kan vi godkänna det. Jag inser vilken utopi jag önskar mig. Det är den jag önskar för mina barn, barnbarn och barnbarnsbarn.

Inga kommentarer: