söndag 4 mars 2012

Vad har de små kilona för betydelse?

När jag kollar på Biggest Loser ser jag hur kvinnor och män tappar uppemot halva sin kroppsvikt. De har varit ohållbart stora och har bytt bana för att överleva. Det är människor som med bra kost och hård träning bränner bort sina kilon och de gör rätt när de är stolta över sina bedrifter.

När jag kollar in på aftonbladet.se ser jag artiklar om hur någon gått ner 4kg. Va? En person som redan innan var normalviktig har gått ner lite. Visst händer det att människor börjar träna och därför byter vikt, men varför hänger folk upp sig på de små kilona? Är det viktiga inte att man ska må bra och vara nöjd med sig själv? Då har inte 4kg plus eller minus någon betydelse. Om det är 40kg eller 14kg kan jag förstå uppståndelsen, men 4kg... Det är marginellt och onödigt att tjafsa om.

Berätta istället om personer som t ex börjat träna regelbundet och nu orkar mer och är gladare, bytt kosthållning och brutit destruktiva matvanor. Jag är inte intresserad av om de tappat eller lagt till kilon i sammanhanget, men att lära fler sätt att må bra är något vi kan behöva.

Inga kommentarer: