söndag 5 februari 2012

Saftat och klart

Saften är kokad (ångad?), saftmajan urdiskad och flaskorna inställda i sitt skåp. Nu har vi saft igen ett tag. Vi får väl se hur länge den räcker, det beror mycket på Tobbes saftsug. Ibland kan han hälla i sig en flaska på mindre än en vecka, medan han andra gånger knappt minns att vi har saft. Han är lika mycket periodare som jag. Den trevliga blandning som kokades idag var ca. 2 liter körsbär, 2 liter svarta och 2 liter röda vinbär och en liten skvätt rabarber som topping. Nu ligger bara en påse med röda vinbär kvar i frysen så vi får väl se vad som blir av med dem. Kanske blir det något bakverk, eller kanske saft när sommaren lurat fram hallonen.

I väntan på sommar och odling, eller rättare sagt att paprika och chilin jag satte igår ska komma igång, har jag glädjen att grodda krasse. Av någon anledning har en påse med frön som jag fick under Almedalsveckan 2010 blivit liggande utan att jag gjort nått av den, men nu är fröna på g. Snacka om snabb tillfredsställelse när jag sår ena dagen och nästa dag ser att små groddar är på väg ut!

Inga kommentarer: