måndag 6 februari 2012

Alla dessa butiker

När jag ska handla mat hamnar jag oftast på Ica Kvantum som ligger i Kungsmässan och då det nu är kallt ute går jag inne så länge jag kan. På vägen till/från affären passerar jag en hel drös med butiker och nästan alla har haft rea sedan jag vet inte när. Har vi kommit till en punkt där det överdrivna utbudet av dåliga varor fått människor att tröttna? Eller har folk bara för dåligt med pengar för att spendera en massa på kläder varje månad? Konsumtion i all ära, men det är mer attraktivt med hållbara, välgjorda varor än slit- och slänggrejer. Efter att vi slutade plugga har vi haft ganska snålt med pengar och det blir mest andrahandshandlande då det ger mer för pengarna. Inte bara mer, utan även högre kvalité! Klädesplagg som redan använts och tvättats kommer inte gå sönder efter första användningen och köksprylar som redan har 20-30 år på nacken klarar sig ett tag till. Just att kläderna är tvättade gör även att de inte är fulla med gifter längre, inbillar jag mig.

Är det inte dags att marknaden ändrar sig? Att stora kedjor, med massproducerade kläder/saker av dålig kvalité, ger vika för mindre företag med hållbara, miljömedvetna produkter som faktiskt kan gå i arv? Det är kanske en utopi, men jag hoppas att alla reaskyltarna kan vara ett tecken på att i varje fall några människor där ute har valt att lägga pengarna på annat.

Inga kommentarer: