söndag 22 januari 2012

En självförsörjande dröm

De senaste året har en känsla tagit över mig mer och mer. Jag vill bli självförsörjande! Kanske inte med allt, men med det som går utan att offra hela min livsstil (de där jag redan idag kokar egen saft och sylt...). Ibland hobbykollar jag lite på hemnet för att se vilken typ av (billiga) hus som ligger ute och har då några speciella önskemål. Jag vill ha vedspis i köket och helst möjlighet att värma hela huset, samt vatten med eldning. Om vi ska bo kvar på den evigt stormdrabbade västkusten är det skönt att inte vara lamslagen av strömavbrott. Jag har gärna gamla skåpluckor kvar, de kan ju målas om för att slippa 70-talsromantiken. Sist men inte minst vill jag ha en ganska stor och odlingsbar trädgård! Drömmen är att odla frukt och grönt, ja till och med tobak, själva och förvara årets smarriga skörd i en bra jordkällare. Dessutom har jag gärna ett gäng hönor och, om det går, ett par grisar. Får vi bara de där jobben så ska drömmen inte vara allt för långt borta. Än så länge lär jag mig att odla mer på balkongen och planer för att i sommar inte missa hallonskörden.

Länge ville jag ha ett sommarställe långt från civilisationen, men numera vill jag hellre ha ett bra boende där ledigheten kan vara njutning hemma. Tillräckligt många ur min släkt bor långt ifrån mig för att jag ändå ska få resa lite.

Inga kommentarer: