lördag 16 mars 2013

Rensönskelistan

Det finns en hel del plast i vårt hem nu när jag letar. Man kan väl säga att jag har en önskelista på saker jag vill byta ut. Och en kasse med kläder som ska skänkas, men inte behöver ersättas...

  •  Våffeljärnet, som är mer plast och non-stick än järn ska ut och när jag hittar ett i järn ersättas.
  • Smörgåsjärnet som materialmässigt liknar våffeljärnet ska ut, men det är inte mitt så först konsultation med den bättre hälften. Hittar jag ett i järn blir det nog inköpt.
  • Två gardinpar i polyester. Jag har andra gardiner hängande, men vill gärna ersätta dessa då det är trevligt att kunna variera.
  • Plastbunkarna! Tripp-trapp-trull-setet åker idag och Tobbes blir kvar tills vi hittat ersättare. Vi har lite plats i köket och behöver ändå diska ofta...
  • Plastmåtten ska bytas mot några fler i metall. Vi har en måttsats i metall, men en till skulle vara bra. En måttsats åker idag och en halv är kvar.
  • Kläder. Jag har rensat ut en matkasse med kläder som är i syntetmaterial. Det finns ännu mer kvar, men vissa plagg använder jag mycket och kan helt enkelt få slitas tills det inte går mer och andra plagg tycker jag för mycket om på andra sätt. Lite mer plats i garderoben, men inget behov att ersätta plaggen för jag har mer än jag behöver. Trots att jag knappt köpt kläder senaste åren.
  • Smycken. Jag har samlat på mig en del och använder nästan inget. Varför ska man ha så mycket som aldrig används?
  • Sängkläder. Nu kommer jag inte göra några förändringar på den fronten, men längre fram kommer jag att se mig om efter miljövänliga sängkläder i naturmaterial. Täcken och kuddar är i syntet eller dun här och en dag behöver de bytas ut. Då hoppas jag kunna (ha råd att) göra ett aktivt val.
  • Plaststolarna i köket skulle gärna få flytta på sig för trästolar. Jag håller ögonen öppna på andrahandsmarknaden. 
  • Duschdraperiet som är i polyester vill jag byta till ett i naturmaterial.
  • Tobbes hygienartiklar. Om man vill leva två går det inget vidare att tvinga på sin partner ens egna idéer. Jag har tänkt introducera en miljöbra deo och raklödder. Det har inte blivit av än. Men vår tandkräm är miljömärkt. Ett steg i taget. 
Sen har vi soffa, säng, en stationär dator, en bärbar dator, osv osv. Det kommer att vara massor av plast och kemikalier kvar hur jag än gör känns det som. Men man behöver inte exponera sig med onödiga mängder. Sen ska man aldrig glömma vikten av att städa! Kemikalierna och miljögifterna hamnar i dammet och när man städar ut det så minskar man kontinuerligt mängden skit i hemmet (i dubbel bemärkelse). Min älskade sambo samlar dessutom på lego och den plastmängden kommer bara att öka och då blir jag mer sugen att minska resten. I framtiden ska vi ha ett hus och då får han ha ett legorum där det får städas hela tiden. Typ.

Inga kommentarer: