fredag 16 november 2012

Rasisterna, Sverigedemokraterna

Jag förstår mig inte på SD, eller deras väljare. Jag har förstått att missnöje ligger bakom att de plockade poäng förra valet, men jag förstår ändå inte hur.
I mina ögon, så som jag blivit fostrad, har alla människor lika högt värde. Människor som flyr med risk för sitt liv har för mig samma rätt att få leva ett tryggt och bra liv som jag. Att säga "du är inte välkommen här, åk hem!" känns inte som ett alternativ och att ifrågasätta svenskars medborgarskap är absurt. Hur skulle det se ut om kreti och pleti bestämde vem som var svensk? Har du ditt svenska pass så har svenska staten accepterat dig som medborgare, vad vet jag som inte de vet? I Sverige har vi demokrati och religionsfrihet, det är alltså ok att inte vara med i svenska kyrkan, som så många av svenskarna.
Jag förstår inte hur kan kan hata människor man varken känner eller vet något om. De invandrare och svenskar med invandrarföräldrar jag träffat har varit som vilka trevliga, vanliga människor som helst. De rasister jag pratat med har varit otrevliga, fulla av hat och fördomar. Jag vet vilka jag helst delar land med.

1 kommentar:

Prinsessanadia sa...

SD är ett missnöjesparti och många som röstar på dem vill inte se Jimmy Åkesson som stadsminister. Men många förstår att det inte är en hållbar utveckling som sker, och att något måste göras åt det. Det är naivt att tro att vi skulle kunna ta in alla människor som är krigsdrabbade och försörja dem. Det har vi inte råd med. Det förstår en hel del människor (även om tanken är fin), och eftersom att inget annat parti gör något åt saken så lägger folk sin röst på SD för att de vill att något av de andra partierna ska vakna till liv och inse fakta. Själv röstar jag på Moderaterna, som jag anser för den vettigaste politiken för ett hållbart ekonomiskt perspektiv.