söndag 18 november 2012

Fixarhelg

Åh vad det är skönt när saker blir gjorda! Den här helgen har varit sån. Hårdbröd har bakats, sylt har kokats, en 88åring har firats, hemmet har städats och två maskiner tvätt hänger nu på tork. Jag älskar känslan av att bocka av saker på den mentala listan av saker att göra. Det som inte blev av är glöggen, som fortfarande står i sin jästunna. Det får bli imorgon. Och alla mina syprojekt såklart, de tar sin lilla tid.

De senaste dagarna har jag försökt rensa så smått. Det är så många onödiga saker som bara tar energi genom att vara i vägen, ta upp onödig plats. Ofta tillverkat i plast dessutom. Jag har de senaste åren blivit mer och mer skeptisk till att överhuvudtaget använda plast, men det är svårt att komma ifrån helt. Många prylar tynger mig mer än berikar och då byter jag gärna ut dem. Det jag har svårt att minska på är medeltidsprylar och köksprylar. Det är nog ganska bra att begränsa sig i övriga hushållet om andra delar tar så stor plats som de gör.

Inga kommentarer: