tisdag 10 januari 2012

Duschkräm

Jag vet inte riktigt hur länge det pågått, men kanske 1-2 år. I letandet efter den perfekta duschkrämen provade jag att göra egen och då det fungerade utmärkt har jag fortsatt. Jag köpte en liter sockertensid och ett mätglas och sen har det rullat på. Det bästa med den hemmagjorda är att den inte är lika uttorkande (rentvättande?) som de flesta köpetvålar och det märker jag verkligen nu när jag fått en mycket väldoftande sådan i julklapp. Om jag använder den för ofta kliar huden av irritation och jag får börja smörja en massa, vilket jag sällan gör annars. Jag är lite för lat för det där helkroppsinsmörjandet som många pysslar med varje dag. De kallar det för ompyssling, jag kallar en timmes yoga för ompyssling.

Min duschkräm är efter ett recept från lockig.se då nån gång för längre sen än jag kan säga ett datum.
20ml sockertensid
80ml olja (just nu är det olivolja som går ner i min, men jag har testat lite olika.)
En knivsudd salt
Eterisk olja så det luktar gott. Jag går på känsla.
Allt blandas och hälls i valfri flaska. Flaskan behöver sedan skakas då och då under några dagars tid för att krämen ska blandas ordentligt och sluta skikta sig.

Det bästa är att huden inte blir sträv av duschkrämen, så ren behöver jag inte bli varenda dag.

Inga kommentarer: