fredag 17 juni 2011

Imorn blir det bröd utan konstiga tillsatser

Inte för att jag brukar hälla i en skvätt E*** när jag bakar i vanliga fall, men om jag lyckas med surdegen så har jag ett nytt sätt att baka. Med hjälp av ett husdjur som bor i en burk i mitt kylskåp och som vill ha ompyssling några gånger i veckan. Jag hoppas vi ska bli bra kompisar och tillsammans skapa olika bakverk. Vi får väl se.

Jag lånade "Den hemlige kocken" av Mast-Eric Nilsson idag och har läst en bit. Jag är glad att vi åtminstone sällan köper färdigmat, men det är garanterat en hel del som jag helst skulle byta ut i mitt kylskåp. Men allt är inte lika lätt att unna sig. Håller tummarna för att jag ska kunna göra sylt, saft och marmelad som kan räcka ett tag i varje fall för det blir dyrt att köpa allt ekologiskt i längden. I varje fall med saft. Sylt köper jag eko i nuläget och marmeladen som nyss tog slut var min hemmagjorda eko-apelsin. Den blev halvbra i konsistensen, men mumsig och räckte i några månader så just marmelad ska nog inte bli något problem. Usch vad jag svamlar...

Många gånger är "problemet" med att göra varor själv jämfört med att köpa en färdig produkt att hållbarheten är en annan. Men det är det säkert värt om man tänker efter.

Inga kommentarer: