lördag 18 juni 2011

Bröd, mjöd, saft

I förmiddags bakade jag ihop grunddegen jag satte igår till en riktig deg och den jobbar för fullt med att jäsa ur sin bunke. Jag ska se mig om på Röda korset efter en större bunke...

Kom på att jag kanske kan vildjäsa en mjödsats och googlade runt lite, det slutade med att jag nu beställt en jäst som lämpar sig till mjöd. Om jag förstod hemsidan (Humlegårdens ekolager) rätt kommer jag få leveransen om någon arbetsdag och alltså snart vara på gång med att sätta en mjödsats! Härliga tider. Det blir väl mjöd till nästa års SCA Olympics och MTV, det är ju bra att vara ute i tid. Iår får jag nöja mig med att kanske ta med lite hemgjord saft, men det är inte heller fy skam. Har hittat ett saftrecept där man kokar saften på blad, t ex rosenblad, svartvinbärsblad eller fläderblommor. Gissa om jag tänker försöka!

Inga kommentarer: