torsdag 10 oktober 2013

Vem ska ta på sig skulden?

Jag anser mig ha rätt bra koll på miljö- och klimatfrågor. I många fall gör jag medvetna val i min vardag och numera känns det ofta naturligt för mig. T ex att köpa begagnat eller parfymfritt eller ekologiskt. Samtidigt försöker jag komma ihåg och vara medveten om att jag avviker från normen och att det ligger ett engagemang i botten på mina val. Det blir väldigt konstigt om jag förväntar att alla ska göra samma val som jag. Eller ha samma kunskapsbas. Men det hindrar mig inte att bli ledsen när jag stöter på förnekare som bestämt sig för att den mänskliga påverkan är noll. Jag förstår alla som inte orkar läsa på och få in allt i sin vardag, men att inte ens lyssna känns så världsfrånvändt. Vad krävs för att de ska öppna sina ögon? En flytt till Indiens textilkvarter? Vi lever i en skyddad bubbla i Sverige, men allt vi gör påverkar resten av världen.

Inga kommentarer: