fredag 21 december 2012

Juligt fröbröd

Vi kommer inte att fira jul här hemma, men att ha gott bröd i frysen när man kommer hem igen är aldrig fel. Förra eller förrförra julen klippte jag ut ett brödrecept ur Buffé-tidningen och det brukar bli bakat med jämna mellanrum. Idag t ex.


Ingredienser:

7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl (jag har sällan grahamsmjöl hemma så jag fuskar med stenmalet rågmjöl eller nått annat spännande)
2 dl grovt rågmjöl
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat

2 dl mörk sirap
1 l fil
1 dl russin
150 g fikon i bitar
2 dl hasselnötter

 ca. 2 dl sesamfrön
pumpakärnor

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en bunke. Rör ner sirap, fil, russin, fikon och hasselnötter.
3. Smörj två brödformar och bröa dem med sesamfrön. Häll i brödsmeten och häll över pumpakärnor.
4. Grädda bröden längst ner i ugnen i 40 min. Sänk temperaturen till 175 grader och grädda i 40-50 min till. Sätt en plåt över bröden om de får för mycket färg. Stjälp upp på galler för att svalna.


Inga kommentarer: