söndag 14 oktober 2012

Dunderglögg med apelsin

Vi har nått mitten av oktober och snart är det dags att börja värma glögg och därmed dags att redan nu sätta den på jäsning! Förra året gjorde jag en omgång av GP's dunderglögg och då den blev väldigt lyckad så är den igång i år igen, fast den här gången med rivet apelsinskal som extra smaksättare. När man köper glögg finns alla tänkbara smakkombinationer numera och citrus är en smakvariant som verkligen funkar. Nu har jag förhoppningar om att det imornbitti, precis som förra året, ska lukta jul i hela lägenheten när jag går upp. Inte helt fel!

Recept:
5 l svagdricka
5 råa skivade potatisar
50 g vanlig bakjäst
500 g russin
5 cm färsk ingefära (jag skivade den)
2,5 kg socker
1 kanelstång
1 påse nejlikor
1 påse kardemumma
+ rivet skal från en eko-apelsin

Blanda ingredienserna i en jäshink, sätt på lock med vattenlås och låt bubbla på tills det stannat. Ställ hinken så att det är lätt att med hävert fylla flaskor med drycken och låt den klarna och sjunka en vecka ungefär. Häll på helt rena flaskor.
Glöggen blir bättre av lagring, men är god även på en gång. Värm och njut!

(GP själva tycker att en vanlig hink, täkt med hålad plastfolie duger, men jag föredrar vattenlås för då märker jag direkt när det slutat jäsa och slipper gissa.)

Inga kommentarer: